25 nápadov na obsah, ktoré zachránia váš blog

Obsahový marketing | Martin Sobek | 14. 5. 2019

nápady na obsah na firemnom blogu

Blogovať je ako jazdiť na kolotoči, ktorý sa nikdy nezastaví. Neustále musíte tvoriť nový obsah. Inak z kolotoča vypadnete a váš blog už nič nezachráni. Keď sa budete držať už len jednou rukou a druhú zúfalo naťahovať za dobrým nápadom na článok, inšpirujte sa týmito formátmi.

Nápady na témy nevisia na stromoch. Treba ich poctivo vymyslieť. A to je náročné.

 

Záleží aj na tom, ako často publikujete nový obsah. Skôr či neskôr však prídete do bodu, že už nedokážete vymyslieť toľko nových tém, koľko potrebujete. Alebo ich nedokážete spracovať tak, aby ste zaujali cieľovú skupinu a tromfli konkurenciu. Tvoriť kvalitný a hodnotný obsah dá zabrať.

 

Nedostatok tém už pochoval nejeden blog. Vyhnite sa mu.

Ako vymyslieť a kde hľadať nápady na obsah

  • Viaceré témy naraz
 

Keď sa raz poriadne sústredíte, myslenie ide ľahšie. Preto sa snažte vymyslieť čo najviac vhodných tém naraz. Pokojne aj do zásoby, pretože kreativita sa zvyčajne nedostaví lusknutím prsta. Čím viac nápadov, tým lepšie.

 

Jednu tému môžete spracovať viacerými spôsobmi. Oslovte používateľov v rôznych fázach nákupného cyklu.

 
  • Špecializované nástroje
 

Oplatí sa pracovať s aplikáciami, ktoré vám pomôžu ušetriť čas. Vložte kľúčové slovo a nástroj vymyslí témy za vás.

 

BuzzSumo vám po zadaní výrazu zobrazí najlepší obsah na danú tému. Taký, ktorý ľudia najviac zdieľajú a odkazujú naň.

 

HubSpot Blog Ideas Generator aktuálne funguje na báze podstatných mien, ktorých môžete zadať až päť. Systém ich začlení do pripravených šablón a vytvorí nápady, ktoré vám poslúžia aj ako nadpisy článkov.

 

úvodná stránka nástroja Hubspot Blog Ideas Generator

 
  • Rozhovory a dotazníky
 

Neviete, odkiaľ čerpať nápady na nové témy? Najviac sa dozviete od svojej cieľovej skupiny. Názor čitateľov a zákazníkov vás musí zaujímať prednostne. Obsah predsa tvoríte pre nich.

 

Pýtajte sa, čo nové sa chcú dozvedieť. Nemusíte osobne. Stačí v statuse na sociálnej sieti alebo v newslettri: formou priamej otázky či dotazníka.

 
  • Komentáre na blogu
 

Komentáre pod vašimi článkami môžu byť výborným zdrojom informácií o cieľovej skupine. Či už sú to komentáre na vašej stránke, alebo na sociálnej sieti.

 

Sledujte, o čom čitatelia debatujú a čo sa pýtajú. Odpovedzte na ich otázky v novom článku.

 
  • Hľadané výrazy v Google Ads
 

Inzerujete v Google Ads? V prehľade hľadaných výrazov ľahko zistíte, čo konkrétne zaujíma ľudí, ktorí hľadajú vaše produkty a služby. Hlavne kľúčové slová v modifikovanej voľnej zhode zobrazia reklamu na pestrú paletu výrazov, ktoré súvisia s vašou ponukou. Nájdete tam kopec inšpirácie.

 
  • Google
 

Využite našepkávač. Začnite písať kľúčové slovo do vyhľadávača a Google sa pokúsi prečítať vaše myšlienky. Zobrazí niekoľko návrhov, aby ste nemuseli napísať celý výraz. Stačí si vybrať zo zoznamu.

 

Keď si vyberiete a uvidíte výsledky vyhľadávania, zájdite úplne na koniec prvej stránky. Tam na vás čakajú príbuzné výrazy.

 

súvisiace vyhľadávania s výrazom marketing v Google.sk

 
  • YouTube
 

Vyhľadávanie na základe kľúčových slov funguje aj na YouTube. Názov videa má rovnakú funkciu ako nadpis článku. Inšpirujte sa.

 
  • Konkurenčné blogy
 

Sledujte konkurenčné blogy a hľadajte témy, o ktorých ste ešte nepísali. Ale pozor. O rovnakej téme píšte len vtedy, keď ju viete spracovať lepšie. Detailnejšie alebo z iného pohľadu.

 

Keď už analyzujete konkurenčný obsah, nevynechajte komentáre pod článkami. Prípadne navštívte sekciu FAQ.

 
  • Newsletter
 

Odoberajte novinky od uznávaných autorov v odbore. Získate prehľad o novinkách, trendoch, aktuálnych témach a podujatiach. Články od odborových autorít sa vám zídu ako hodnotný zdroj informácií.

 
  • Váš publikovaný obsah
 

Recyklujte obsah, ktorý ste už publikovali. Spracujte tému v inom formáte. Staršie články doplňte o nové informácie. Zabránite tým, aby obsah zostarol a nebol aktuálny.

25 formátov pre váš blog

Máte zoznam vhodných tém, ale neviete, ako ich spracovať? Inšpirujte sa týmito formátmi.

 

Môžete skúsiť aj opačný postup. Pozrite si formáty a uvidíte, že niektoré si ihneď spojíte s dobrými nápadmi na obsah.

1. Zoznam

Veľmi populárny formát. Aj tento článok je zoznam.

 

Vďaka jasnej organizácii textu sú zoznamy perfektné na skenovanie očami. Ľudia nemusia čítať celý článok. Stačí, že si prečítajú podnadpisy a aj tak budú vedieť, o čom bol. A odnesú si z neho bohatšie vedomosti.

 

Každý čitateľ si môže osvojiť aspoň jeden nápad alebo tip zo zoznamu. A vždy sa k nemu môže vrátiť.

 

V nadpise zoznamu skúste použiť číslo. Ľuďom tak dáte vedieť, čo presne môžu od článku očakávať. Pozícia čísla nie je taká dôležitá: hodí sa na začiatok aj koniec nadpisu.

 

ako na kľúčové slová v článku

2. Návod pre začiatočníkov

Návody pre začiatočníkov nie sú náročné ani detailné. Uvoľnenou formou zasvätia čitateľov do vášho odboru, aby sa oň začali bližšie zaujímať.

 

Väčšina ľudí patrí k začiatočníkom v akomkoľvek odbore. Máloktorí sú pokročilí, úplnou výnimkou sú experti. Návody pre začiatočníkov majú slušný dosah a prinesú vám viac čitateľov z organického vyhľadávania.

3. Návod „ako na to“

Jeden z najlepších nápadov na obsah. Ľudia budú vždy potrebovať takéto návody. Krok za krokom ich efektívne privediete k riešeniu.

 

Predstavte si napríklad tému ako odvzdušniť radiátor:

 
  • rieši problém, ktorý majú ľudia každý rok, prípadne viackrát ročne,
  • umožňuje rozdeliť článok na jednoduché a ľahko pochopiteľné kroky,
  • postup sa dá doplniť konkrétnymi fotkami.
 

Ak návod „ako na to“ podáte ľudskou rečou, získate trvalú návštevnosť. Nezabudnite na príklady, inak článok dopadne ako bežné produktové manuály. Tiež ich skoro nikto nečíta.

 

A ako sa postaráte o čo najväčší úspech návodu? Vymyslite riešenie, ktoré je veľmi efektívne, ale pozná ho málokto.

4. Kompletný návod

Pokročilejších čitateľov oslovte kompletným návodom. Ak sa vyhnete prehnanej odbornosti, zvládnu ho aj začiatočníci.

 

Výhodou kompletného návodu je informačná hodnota, ktorú sústredíte v jednom článku. Čitatelia tak nemusia presurfovať celý internet a hľadať na rôznych stránkach.

 

Informácie podložte štatistikami a overenými zdrojmi. Práve zdroje informácií sú kľúčom k tomu, aby ste vytvorili kvalitný návod. Potrebujete ich študovať a poskladať do zmysluplného textu.

5. Recenzia

Čitatelia milujú recenzie. A čo viac, spoliehajú sa na ne. Podľa štúdie BazaarVoice si 54 % ľudí pred online nákupom prečíta recenziu. A teda sa rozhodne aj podľa nej. Prípadne len podľa nej.

 

Recenzia vám umožňuje vyjadriť názor a pomáha, aby ste sa stali autoritou v odbore. Vtedy budú vaše recenzie rešpektovať aj čitatelia, a to vám prinesie viac návštevníkov.

 

Píšete recenziu vlastného produktu? Pozor na prílišnú chválu. Objektivita je kľúčová, inak vám nikto neuverí. Aj tak sa pripravte na špekulácie, že svoj produkt by ste predsa nepoškodili. Preto je lepšie písať o produktoch, ktoré používate pri práci.

 

Ideálne je, keď blogujete v konkrétnom odbore. Napríklad píšete o mobiloch a recenzujete novinky.

6. Porovnanie

Porovnať môžete dva alebo viaceré produkty, služby či firmy. Štýl sa podobá recenzii.

 

Porovnajte výhody, nevýhody, vlastnosti, benefity. Ale rovnako ako pri recenzii si dajte pozor na objektivitu. Odozva na internete je veľmi rýchla a nielen konkurent, ale aj jeho zákazníci a fanúšikovia vás môžu ihneď konfrontovať.

 

porovnanie SEO copywritingu a SEO copyeditingu

7. Výhody a nevýhody

Výhody a nevýhody môžete spracovať ako samostatný formát. Prezentujte klady a zápory služby, produktu či riešenia.

 

Príklad: 7 kľúčových výhod a 3 nevýhody firemného blogu.

8. Rozhovor

Čitatelia obľubujú rozhovory, pretože zvyčajne nemajú možnosť pýtať sa priamo odborníka. Takto sa spýtate za nich a oni sa dozvedia veľa nových a hodnotných informácií. Otázky musia zaujímať vašu cieľovú skupinu.

 

Urobte rozhovor s človekom, ktorý má v odbore vplyv a čitatelia ho poznajú. Úplne dokonalá situácia nastane vtedy, keď je tento expert z vašej firmy.

 

Interview môžete spracovať ako podcast. A je na vás, či k nemu pripojíte prepis dialógov.

9. Prípadová štúdia

Výborný spôsob, ako prezentovať výsledky vašej práce, a zároveň prilákať nových návštevníkov na stránku.

 

V prípadovej štúdii opíšte, ako sa vám podarilo splniť ciele a dosiahnuť výsledky. Dokážete vlastné schopnosti a podporíte svoju dôveryhodnosť.

 

Príklad: Ako znížiť priemernú cenu za kliknutie v Google Ads o 29,8 % bez poklesu pozícií.

10. Výsledok výskumu

Vo svojom odbore spravte prieskum. Skúmajte dáta či názory ľudí. Čokoľvek vhodné.

 

Do výskumu zapracujte relevantnú vzorku respondentov a údajov. Ako sa k nim dostať? Osobnými rozhovormi, telefonátmi, dotazníkmi.

 

Vyvoďte výsledok a prezentujte ho zreteľnou formou. Napríklad pomocou grafov.

11. Slovník

Ľudia si nemôžu pamätať všetky odborné slová a skratky. Ale keď ich budú poznať, lepšie porozumejú vášmu obsahu.

 

A naopak. Keď vám nebudú rozumieť, nikdy ich neoslovíte. Slovníček patrí k vzdelávaciemu obsahu, ktorý vám zvýši dôveryhodnosť.

12. FAQ

Keď sa používatelia prvýkrát zoznámia s vašou ponukou, je úplne prirodzené, že o nej pochybujú. A kladú si otázky, na ktoré nepoznajú odpovede. Zmeňte to.

 

Zbierajte otázky, ktoré víria v hlavách vašich zákazníkov a záujemcov o vaše služby. Pravdivo a zrozumiteľne na ne odpovedzte.

 

Často kladené otázky sú populárny formát a trvalo prinášajú návštevnosť. Hodia sa nielen ako článok, ale aj ako samostatná sekcia na webe.

 

často kladené otázky o obsahovom marketingu

13. Búranie mýtov

O každom odbore kolujú mýty, ktoré pletú zákazníkov a môžu ich odradiť od kúpy. Reagujte na to.

 

Uveďte fakty na pravú mieru a podložte ich relevantnými zdrojmi. Čitatelia získajú nové, užitočné a pravdivé informácie.

 

Príklad: 7 mýtov o obsahovom marketingu. Nedajte sa nimi pomýliť.

14. Príbeh

Príbeh funguje ako inšpiratívny obsah. Buduje dôveryhodnosť a autoritu.

 

Pri tomto formáte máte dve základné možnosti:

 
  • opíšete úspešný príbeh seba alebo niekoho, kto vás motivuje,
  • opíšete svoje chyby a omyly: ako ste sa z nich poučili a ako sa im čitatelia vyhnú.

15. Novinka

Nové funkcie, vylepšenia, doplnky. V niektorých sférach sa s nimi stretávate denne. Môžete publikovať aj novinky z prostredia vašej firmy. Kto pribudol do tímu a ktorú konferenciu ste navštívili?

 

Tento formát využijete najmä v oblastiach, ktoré sú dynamické a neustále sa vyvíjajú. Napríklad v marketingu.

 

Vysoká aktuálnosť takýchto článkov láka. Nevýhodou je, že vám neprinesú dlhodobú návštevnosť.

 

novinka v Google Ads: sledovanie výkonnosti vstupných stránok

16. Historický vývoj

Opis historického vývoja pomáha pochopiť súčasnosť. Históriu nemusíte prezentovať len serióznou formou. Pokojne sa sústreďte na menej známe fakty, ktoré zaujmú a pobavia čitateľov. Vďaka vám si rozšíria vedomosti.

17. Prognóza

Viete, ako sa bude vyvíjať váš odbor? Aké trendy ho ovládnu a aké novinky pribudnú? Napíšte prognózu.

 

Tento formát môžete zaradiť na začiatok roka. A na záver roka máte príležitosť na ďalší článok: vyhodnotenie vlastnej prognózy.

18. Sumár

Stačí si pozrieť akúkoľvek silvestrovskú reláciu a je jasné, čo patrí na koniec roka. Sumáre a zhrnutia sú veľmi populárne.

 

Zrekapitulujte rok aj na svojom blogu. Napíšte súhrn zmien či prevratných noviniek v odbore. Alebo publikujte zoznam vašich najčítanejších článkov.

 

Môžete vytvoriť tradíciu a sumár písať každoročne.

 

prevratné novinky v Google Ads za rok 2016

19. Spoza opony

Prezraďte niečo zo zákulisia firmy. Čitatelia sa dozvedia viac o vašej práci, čo vám zvýši dôveryhodnosť.

 

Môžete prezentovať štatistiky vlastného webu, či dokonca predaja. Odhaľte časť svojich tajomstiev: napríklad reporty a grafy z Google Ads a Analytics. Zaujmete hlavne ľudí, ktorí vás dlhodobo sledujú.

20. Séria

Niektoré témy sú príliš rozsiahle, aby ste ich spracovali v jednom článku. Aj keby bol veľmi dlhýDetailné pokrytie témy si niekedy vyžaduje viacero článkov.

 

Rozdeľte tému a vytvorte sériu. Na konci každého článku prezraďte niečo z toho nasledujúceho, aby ste čitateľov nalákali.

 

Články zo série publikujte tak, aby si ľudia ešte pamätali ten predošlý.

21. Šablóna

Ponúknite na stiahnutie pripravenú šablónu, ktorú používate pri práci a zíde sa aj vašim čitateľom. Do šablóny si doplnia vlastné dáta a získajú plnohodnotnú pomôcku.

 

V marketingu existujú šablóny nadpisov, PPC reklám či redakčného kalendára.

Stiahnite si šablónu redakčného kalendára

Prehľadná tabuľka v Exceli na plánovanie obsahu.

Zdarma.

22. Infografika

Infografika prepája fakty s atraktívnym vizuálom. Ak zvyčajne píšete len články, výborne oživí váš blog.

 

Oproti dlhému článku je to lákavejší formát. Čitatelia si ho môžu rýchlejšie prezrieť a ľahšie uložiť.

 

K infografike pridajte alternatívny popis obrázku.

23. Video a live video

Aj keď blogu zvyčajne vládne textový obsah, vzostup videa a živého vysielania je naozaj výrazný.

 

Live video spravíte priamo na blogu len ťažko. Využite na to sociálne siete. Naživo môžete odpovedať napríklad na otázky, ktoré vám záujemcovia poslali. Ak si trúfate vysielať aj bez prípravy, nechajte ľudí písať otázky počas natáčania live videa.

24. E-book

Vytvorte článok, v ktorom predstavíte e-book a ponúknite ho na stiahnutie. E-book spropagujete na blogu veľmi ľahko. Umožnite čitateľom získať ho aj v článkoch, s ktorými tematicky súvisí. Stiahnutie e-booku odporúčam merať ako konverziu.

25. Recyklovaný obsah

Aktualizujte starší obsah. Pridajte nové skúsenosti a poznatky. Takto zabezpečíte, že aj päť rokov starý článok bude stále plný čerstvých informácií.

 

Starší obsah môžete spracovať iným spôsobom. Napríklad článok pretvoriť na video alebo infografiku. Máte na výber veľa formátov: potrebujete len trochu kreativity.

Záver

Ak tieto formáty spojíte s obľúbenými témami, zabezpečia vám trvalú návštevnosť blogu. Témy nemusia byť populárne pre všetkých. Stačí, keď zaujímajú vašu cieľovú skupinu.

 

Nedovoľte, aby blog doplatil na nedostatok nápadov. Zoznam formátov dokazuje, že máte tony možností.

Najnovšia aktualizácia článku: 4. november 2019

Užitočný článok? Nenechajte si ujsť ďalšie

Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.

Raz mesačne.

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.

Podobné články

Referencie

Začiatkom roka 2019 sme sa rozhodli, že potrebujeme zmenu a skúsime reklamu v Googli, ktorá bola pre nás veľkou neznámou. Výsledky spolupráce s Klucove-slova.sk zhrniem do jedného slova: TOP. Podnikanie sme rozbehli v iných číslach. Počet objednávok nám narástol o 70 % a spolupráca je pre nás veľkým prínosom. Ceníme si aj rýchle reakcie na naše požiadavky, profesionálny prístup, spoľahlivosť a dobre mienené rady.

Oplotenienakluc.sk, PPC reklama

Náš web si žiadal dizajnovú aj obsahovú úpravu a Klucove-slova.sk sme oslovili s požiadavkou na nové, pútavejšie texty. Dodané texty sa nám páčili a splnili svoj účel aj z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače, keď v SEO teste dosiahli 91 %.

Ceremony.sk, SEO copywriting

Môžem potvrdiť, že firma Klucove-slova.sk nám vylepšila štatistiky nad očakávanie. Efektívne rozdeľuje a spravuje financie na Google reklamu. Oceňujem ochotnú komunikáciu a rýchle reakcie na potrebné zmeny v účte. Veľmi ma teší aj taká pridaná hodnota, akou sú rady na vylepšenie webových stránok. Môžem len odporučiť.

Markizy.sk, PPC reklama

Najnovšie články