7 tipov, ktoré vám pomôžu pri optimalizácii URL adresy

SEO copywriting | Martin Sobek | 11. 6. 2018

optimalizácia URL adresy

URL adresa je často jedna z prvých častí vášho obsahu, ktoré používateľ uvidí. Nepokazte úvodný dojem. Optimalizácia URL adresy je jednoduchá a nezaberie vám veľa času.

URL adresa je súčasťou výsledkov vyhľadávania. Tvorcovia obsahu však zvyčajne venujú oveľa viac pozornosti meta titulku a meta popisu. URL nespravodlivo odsunú do kúta. A to je chyba. Používatelia si všímajú aj adresu, ktorá tiež môže lákať na kliknutie.

 

Google na vašej stránke hodnotí rôzne on-page SEO faktory. URL adresa k nim patrí. Vhodný tvar, štruktúra a čitateľnosť URL vám prinesú výhody. A to v oblasti SEO a celkovej použiteľnosti webu.

 

URL adresu napíšte správne na prvýkrát. Titulok, popis, nadpis a ďalšie časti obsahu môžete kedykoľvek zmeniť. URL budete meniť len ťažko. Znamená to kopec zbytočných starostí s presmerovaním. A k tomu riziko, že sa používateľ na váš web kvôli chybnej adrese nedostane.

 

Tipy na optimalizáciu URL adresy však nie sú zásadné pre viditeľnosť vášho obsahu vo vyhľadávači. Ak tieto pravidlá dodržíte, môžu vám pomôcť. Ak nie, neznamená to, že vás Google vôbec nezobrazí v SERP.

1. Kratšia URL vyzerá lepšie

Na Backlinko.com zistili, že kratšie URL adresy lákajú na kliknutie 2,5-krát viac ako dlhšie.

 

Ďalší výskum od Backlinko ukazuje, že kratšie URL sa umiestňujú vyššie v Googli.

 

Aký je ideálny počet znakov a slov? 50 až 60 znakov, 2 až 5 slov. Rátajte iba znaky za názvom domény, ktoré viete upraviť.

 

Prečo je kratšia URL lepšia ako dlhšia?

 
  • je čitateľnejšia a používateľ hneď vie, na čo kliká
  • nižším počtom slov dáte jasnejšie najavo, o čom je obsah
  • používateľ nemusí strácať čas čítaním adresy
  • je zrozumiteľnejšia aj pre Google
  • rýchlejšie ju skopírujete a prilepíte do textu
  • vyzerá lepšie pri zdieľaní na sociálnych sieťach
 

Dlhšie URL adresy Google skráti vo výsledkoch vyhľadávania. Aktuálne vám povolí adresu v rozsahu okolo 600 pixelov. V mobiloch menej.

 

Máte starší obsah s dlhými URL? Už ich nemeňte. Prinesie vám to viac škody ako úžitku a môžete si spôsobiť problémy so SEO.

 

optimalizácia URL adresy

2. Používajte pomlčky

Na oddelenie slov v URL adrese používajte pomlčky. Slová oddeľte, aby nesplývali v jeden nečitateľný mix.

 

Podčiarkovník je síce náhrada pomlčky, ale nevyzerá tak prirodzene a je dlhší. A čo medzera? Namiesto nej sa v adrese často zobrazí kombinácia znakov %20. A spôsobí chaos.

 

Ľudia si jednoducho už zvykli na pomlčky.

3. Len malé písmená

Malé písmená sú dogma. A možno by vám ani nenapadlo nahradiť ich veľkými.

 

Nemusíte sa tu riadiť gramatikou. Podobne ako pri zadávaní hľadaného výrazu, Google nerozlišuje veľké a malé písmená. Ani keď ide o mená alebo názvy miest.

 

Veľké písmená v URL adrese pôsobia zvláštne. A celá adresa kapitálkami, to je už vyslovene nepríjemné aj pre oči. Už chýbajú len tri výkričníky na konci.

 

veľké písmená v URL adrese

4. Bez diakritiky

Nepoužívajte diakritiku. Ani tú vyhľadávače nerozlišujú. Dĺžne a mäkčene sa v URL často zmenia na iné znaky.

 

Neriskujte a použite len overené znaky, ktoré sa určite zobrazia správne. Vynechajte hranaté zátvorky, mriežky či percentá.

5. Dôraz na čitateľnosť

Do URL adresy zapojte len slová, ktoré potrebujete na zachovanie významu. Spojky, častice, predložky a podobné slová použite vtedy, keď prispejú k čitateľnosti adresy. Do tejto kategórie patria napríklad slová a, ale, alebo, či.

 

Ak je bez nich URL nečitateľná, ponechajte ich. Tieto slová vám nezhoršia SEO, ale bez nich je URL zvyčajne prehľadnejšia. Inak zbytočne zaberajú miesto a predlžujú ju, pretože ich musíte oddeľovať pomlčkami. Keď URL dáva zmysel, tieto slová ju len skomplikujú.

 

Už pri pohľade na URL musí používateľ vedieť, o čom je váš obsah. A na to nepotrebuje všetky spojky a predložky. Navyše, vyhľadávač ich ignoruje pri indexovaní.

6. Zapojte kľúčové slová

Bez kľúčových slov nebude vyhľadávačom ani ľuďom jasné, o čom je daná podstránka. V žiadnom prípade však URL adresu týmito frázami nezapĺňajte.

 

Stačí, keď pridáte 1 až 2 kľúčové slová. A to čo najviac na začiatok. Čo najbližšie k názvu domény. Kľúčové slová by sa nemali opakovať. Inak to vyzerá umelo a ako pokus o manipuláciu.

 

Adresu s kľúčovými slovami potom ľahko použijete ako anchor text, ktorý odkazuje na obsah. Ak je URL krátka a ľahko čitateľná, sama môže byť anchor textom.

 

Keď sa kľúčové slová v URL zhodovali s hľadaným výrazom, Google ich ešte nedávno zvýraznil hrubým písmom. Teraz to robí už iba v meta popise.

 

kľúčové slovo v URL adrese

7. URL súvisí s obsahom

URL adresa by mala nadväzovať na meta titulok a nadpis H1. A naopak. Prečo by sa mali podobať? Aby uistili používateľa, že našiel obsah, ktorý hľadal.

 

Platí to hlavne pre nadpis H1. Používateľ ho nevidí ani v SERP, ani pri posielaní URL ako odkazu. Aby sa vám nestalo, že ho oslovíte lákavou adresou a keď si prečíta nadpis, zo stránky odíde.

Záver

Dlhší obsah je pre SEO prínosom, ale pre URL adresu platí presný opak. Čím stručnejšia, tým lepšia. Zamerajte sa na čo najmenej slov, ale zároveň dostatočne vyjadrite obsah podstránky. Aby to bolo jasné na prvý pohľad.

 

Správnou URL adresou ulahodíte používateľom. A čo ocenia oni, ocenia aj vyhľadávače. Preto adresu zbytočne nepredlžujte. Nekomplikujte. A postarajte sa, aby bola dokonale čitateľná.

Dostaňte svoje články do Googlu

Absolvujte 9-dňový e-mailový kurz zdarma.

Získate návod krok za krokom, ako postupovať, aby Google zobrazil vaše články na vysokých pozíciách.

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.

Podobné články

Referencie

Začiatkom roka 2019 sme sa rozhodli, že potrebujeme zmenu a skúsime reklamu v Googli, ktorá bola pre nás veľkou neznámou. Výsledky spolupráce s Klucove-slova.sk zhrniem do jedného slova: TOP. Podnikanie sme rozbehli v iných číslach. Počet objednávok nám narástol o 70 % a spolupráca je pre nás veľkým prínosom. Ceníme si aj rýchle reakcie na naše požiadavky, profesionálny prístup, spoľahlivosť a dobre mienené rady.

Oplotenienakluc.sk, PPC reklama

Náš web si žiadal dizajnovú aj obsahovú úpravu a Klucove-slova.sk sme oslovili s požiadavkou na nové, pútavejšie texty. Dodané texty sa nám páčili a splnili svoj účel aj z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače, keď v SEO teste dosiahli 91 %.

Ceremony.sk, SEO copywriting

Môžem potvrdiť, že firma Klucove-slova.sk nám vylepšila štatistiky nad očakávanie. Efektívne rozdeľuje a spravuje financie na Google reklamu. Oceňujem ochotnú komunikáciu a rýchle reakcie na potrebné zmeny v účte. Veľmi ma teší aj taká pridaná hodnota, akou sú rady na vylepšenie webových stránok. Môžem len odporučiť.

Markizy.sk, PPC reklama

Najnovšie články