5+1 tipov ako zjednodušiť dlhý text a náročnú tému

SEO copywriting | Martin Sobek | 11. 5. 2020

ako skrátiť dlhý text a zjednodušiť náročnú tému

Komplexná téma a náročný text, to je tá najhoršia kombinácia. Uľahčite čitateľovi život. Spracujte obsah tak, aby ho ľahko pochopil.

Je to umenie. Ale aj podmienka, aby ste zbytočne neprišli o návštevníkov stránky. Naopak, získate šancu osloviť širšie publikum.

 

Tému vysvetľujte jednoducho, ale nie nudne. Výsledok je efektívny, keď je jednoduchý, a zároveň pútavý.

 

Jednoduchým spracovaním ľahšie a rýchlejšie presvedčíte čitateľa. Využite tieto tipy a nemusíte sa vyhýbať tvorbe obsahu ani v technických a menej zaujímavých odboroch.

1. Používajte bežné slová

Jednoduchosť spočíva v slovách, ktoré zvolíte.

 

Nesnažte sa písať ako nadšený študent, ktorý chce špičkovou diplomovkou ohúriť komisiu. Používajte slová, ktoré čitatelia poznajú. Čím kratšie, tým lepšie.

 

výmena dlhých slov za krátke

Vyhnite sa odborným výrazom, ktorým rozumie úzka skupina vášho publika. Niekedy je to ťažké, pretože dané slovo nemá ekvivalent v bežnej reči. Vtedy sa dá prižmúriť oko. Ale pre istotu odborné slovo v úvode vysvetlite.

 

Nehodí sa ani slang a žargón. Jedine, ak máte istotu, že publikum pozná tieto slová.

 

Najlepšie je písať jazykom, ktorým bežne hovoria čitatelia.

2. Vyhnite sa trpnému rodu

Na trpný rod natrafíte vo všetkých textoch, ktoré sa ľuďom nikdy nechce čítať. Úradné dokumenty, právny výklad, zmluvy.

 

Tieto texty sú často veľmi všeobecné a chýba im hrdina. Nemajú konkrétneho príjemcu. A to je pravý opak vašich textov, ktorými sa prihovárate konkrétnemu publiku.

 

Použite činný rod. Článok v činnom rode je jasnejší a údernejší. Čitateľ ho ľahšie pochopí. Navyše, činný rod skracuje text, čo je ďalšia výhoda, keď zjednodušujete obsah.

 

porovnanie viet v trpnom a činnom rode

3. Skracujte odseky

Enter. Enter. Enter.

 

Ak by ste napísali celý článok v jednom odseku, čitateľa by musela extrémne zaujať téma, aby sa vytrápil s čítaním. Pri takom texte nemá ani sekundu na oddych. Keď ho vyruší vibrujúci mobil, ani netuší, kde vlastne skončil a kde má pokračovať.

 

Delenie textu na odseky a ich skracovanie je ďalšia pomôcka, ktorou uľahčíte vnímanie textu a spomalíte dávkovanie informácií.

 

Vďaka prehľadnému textu čitateľ nájde potrebné informácie aj spätne. Aj po niekoľkých dňoch sa vráti a ľahko vyhľadá, čo potrebuje.

 

Pomáha aj to, že viac odsekov vytvára viac prázdneho priestoru na stránke. Pôsobí to príjemnejšie ako jedna nekonečná stena textu.

 

Sú aj takí autori, ktorí píšu podľa pravidla jedna veta = jeden odsek. A nezáleží, či je to súvetie, alebo jednoslovná veta.

4. Pridajte podnadpisy

Článok s viacerými odsekmi potrebujete doplniť o podnadpisy.

 

Podnadpisy uľahčujú vnímanie textu. Súvisí to aj s tým, ako čítame obsah na internete:

 
  • Začneme nadpisom.
  • Pokračujeme prvým odsekom.
  • Skoro naslepo ideme prudko dole.
  • Pozornosť venujeme hlavne podnadpisom a obrázkom.
  • Týmto štýlom si vyberáme, čo nás zaujalo.
 

Podnadpismi upravíte text do čitateľnejšej podoby. Sprehľadňujú obsah, logicky ho členia, a zároveň prepájajú.

 

Komplexnú tému takto rozdelíte na podtémy. Je to lepšie pre oko aj mozog čitateľa.

 

Čím dlhší text, tým viac podnadpisov si vyžaduje.

5. Vytvorte sériu článkov

Aj keď dlhé články majú svoje výhody, náročnú a detailne spracovanú tému pokojne rozdeľte do viacerých článkov.

 

Čitateľom tak necháte viac času na pochopenie informácií. Ale nezabudnite ich navnadiť na pokračovanie.

 

Sériu článkov využijete napríklad pri komplexných návodoch alebo kurzoch.

Bonusový tip: Upravujte text

Azda žiadny autor nenapísal dokonalý článok na prvý pokus.

 

Ráta sa aj to, koľko času strávite úpravou konceptu. Čo v texte hľadať?

 
  • zbytočné slová, bez ktorých text nestratí význam
  • mätúce a opakujúce sa formulácie
  • myšlienky, ktoré nepasujú do textu a sťažujú čítanie
 

Dôležitá rada: Čítajte nahlas. Ľahšie nájdete problémové úseky textu. Sú to všetky tie, pri ktorých sa pozastavíte a uvažujete, či by nešli napísať lepšie.

 

Prepíšte ich. Alebo vynechajte.

 

postup pri úprave a skracovaní textu

Záver

Keď píšete o komplexnej téme, vaším cieľom je čo najviac ju zjednodušiť. Postarajte sa o to, aby aj náročný obsah pochopilo široké publikum.

 

Obsah kombinujte s prehľadnou a jednoduchou formou. Používajte obrázky, videá, infografiky. Aj tieto vizuálne prvky musia byť jednoduché, aby zapadli do celkového formátu. Neskúšajte prehnané grafické experimenty.

 

Vtedy vaša snaha zafunguje na 100 %.

Nenechajte si ujsť ďalšie články

Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.

Raz mesačne.

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.

Podobné články

Referencie

Začiatkom roka 2019 sme sa rozhodli, že potrebujeme zmenu a skúsime reklamu v Googli, ktorá bola pre nás veľkou neznámou. Výsledky spolupráce s Klucove-slova.sk zhrniem do jedného slova: TOP. Podnikanie sme rozbehli v iných číslach. Počet objednávok nám narástol o 70 % a spolupráca je pre nás veľkým prínosom. Ceníme si aj rýchle reakcie na naše požiadavky, profesionálny prístup, spoľahlivosť a dobre mienené rady.

Oplotenienakluc.sk, PPC reklama

Náš web si žiadal dizajnovú aj obsahovú úpravu a Klucove-slova.sk sme oslovili s požiadavkou na nové, pútavejšie texty. Dodané texty sa nám páčili a splnili svoj účel aj z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače, keď v SEO teste dosiahli 91 %.

Ceremony.sk, SEO copywriting

Môžem potvrdiť, že firma Klucove-slova.sk nám vylepšila štatistiky nad očakávanie. Efektívne rozdeľuje a spravuje financie na Google reklamu. Oceňujem ochotnú komunikáciu a rýchle reakcie na potrebné zmeny v účte. Veľmi ma teší aj taká pridaná hodnota, akou sú rady na vylepšenie webových stránok. Môžem len odporučiť.

Markizy.sk, PPC reklama

Najnovšie články