Oplatí sa tvoriť obsah v nudných odboroch? Jasné, že áno

Obsahový marketing | Martin Sobek | 20. 4. 2020

tipy na tvorbu obsahu v nudných a náročných odboroch

Nastaviť obsahovú stratégiu a získať vďaka nej zákazníkov je málokedy jednoduché. Ale väčšinou vám to spríjemňujú aspoň zaujímavé témy. Iné odbory sú však nudné, komplexné, náročné a ľudia ich ani poriadne nepoznajú. Vtedy stojíte pred skutočnou výzvou.

Obsahový marketing vám pomáha osloviť potenciálnych zákazníkov. Privedie ich na stránku, aby spoznali vašu firmu, ponuku služieb a produktov. Ak ho robíte správne, je dôležitým prvkom v konkurenčnom boji a pri získavaní novej klientely. Ale aj pri udržiavaní tej súčasnej.

 

Napriek tomu v niektorých odvetviach panuje presvedčenie, že content marketing nie je taký efektívny. Ľudia vraj nemajú záujem čítať o danom odbore, pretože je príliš nudný. Alebo náročný na pochopenie.

 

Práve v takých odvetviach je na prvý pohľad veľmi ťažké vymyslieť nápady na obsah. Vašou výhodou však je, že rovnako uvažujú aj konkurenti.

 

Ako zanechať podobný prístup a myslieť pozitívne smerom k obsahovému marketingu? Na začiatok úplne stačí, keď potlačíte prehnané očakávania. Nečakajte, že zlomíte rekordy v počte zdieľaní.

 

Ale čitateľ ocení hodnotný obsah, aj keď sa z neho nestane virál.

1. Rozdeľte celok na menšie časti

Ak je téma príliš komplexná, laik ju ťažko pochopí. Pomôže vám rozdelenie na menšie, jednoduchšie časti alebo kroky.

 

Dávkujte ich postupne. Prechádzajte od najľahších tém k náročnejším.

 

Spomeňte si na hodiny biológie. Keby ste hneď na prvej mali detailne vysvetliť, ako funguje ľudské telo, nedokázali by ste ani začať. Preto ste sa najprv učili o bunke, potom o všetkých orgánových sústavách, spoznávali ste ich funkcie a súvislosti. Na konci ste vedeli opísať ľudské telo ako celok.

 

Podobne postupujte aj pri obsahu vo svojom odvetví.

2. Riešte problémy a ich dosah

Nech pôsobíte v akomkoľvek odbore, určite poznáte problémy, ktoré trápia vašu cieľovú skupinu. Aspoň dúfam.

 

Tieto problémy môžu narásť a odraziť sa v osobnom a profesijnom živote zákazníka. Alebo ich môžete vyriešiť svojimi službami a produktmi. Využite to a prezentujte riešenie problému zo širšej perspektívy.

 

Tu je príklad:

 
  • problém: únik tepla v rodinnom dome
  • vaše riešenie: termovízne meranie
 

Na začiatku majiteľ domu uvažuje, či z jeho príbytku neuniká teplo. Má podozrenie, ale problém je zatiaľ malý. Rozhodne sa ho ignorovať a nevyužije vaše riešenie. Neobjedná si meranie termovíznou kamerou, ktoré úniky tepla spoľahlivo odhalí.

 

Problém postupne rastie. Vykurovanie je neefektívne a stojí majiteľa zbytočne veľa peňazí. Kvalita bývania sa zhoršuje.

 

Majiteľ stále tvrdohlavo odmieta vaše riešenie. Zatiaľ rozmýšľa, ako bude postupovať. Zároveň nonstop počúva výčitky právom nespokojnej manželky. Už netrpí len kvalita bývania, ale aj kvalita života celej rodiny.

 

Namiesto toho, aby si majiteľ užíval rodinnú pohodu vo vlastnom dome, zrejme ho čakajú dlhy a rozvod. A pritom stačilo, aby hneď na začiatku využil vašu službu.

 

Problém zákazníka tak môže mať oveľa väčší dosah, ako sa zdá na prvý pohľad.

3. Striehnite na novinky a vysvetľujte

Ak sa zákazník nevyzná vo vašom odbore, každú novinku vníma ako jadrovú fyziku. Občas sa objaví novinka, ktorá presahuje hranice odvetvia a ľudia sa ňou musia zaoberať. Či chcú, alebo nie.

 

Dobrým príkladom sú právne úpravy. Venujte sa im, vysvetľujte, vzdelávajte. Ak predbehnete konkurenciu, získate veľkú výhodu.

 

Podobne ako právnici a marketéri, ktorí ako prví podrobne opísali GDPR a jeho dosah na všetky možné oblasti života. Ochrana osobných údajov je síce celkom zaujímavá téma, ale vyžaduje si veľa právneho výkladu a technických riešení. Laik sa ľahko stratí.

 

Úspech zožal obsah s praktickými príkladmi a návodmi, ako nové nariadenie aplikovať v podnikaní. Inšpirujte sa.

Články ako tento raz mesačne na váš e-mail.

Odoberajte novinky.

4. Publikujte návody

Čitateľ práve teraz nepotrebuje vaše služby, ale zíde sa mu dobrá rada. Pripravte návod typu ako na to a podrobne opíšte riešenie problému. Krok za krokom.

 

Zo skúseností viete, čo z vášho odvetvia zvládne aj laik. Prispôsobte tomu výber témy a rozsah návodu. Ak nechcete pustiť do sveta know-how z obavy, že prídete o zákazníkov, spraví to za vás konkurencia. A získa cenné body.

 

Samozrejme, nemusíte písať o riešeniach, na ktorých zarábate. Jedinečné rady, ktoré sú životne dôležité pre vašu firmu, si dobre strážte.

 

Príklad: Ak pôsobíte vo vzduchotechnike, vytvorte video alebo článok s obrázkovým postupom na tému ako odvzdušniť radiátor. Pridajte všeobecné odporúčania a publikujte pred štartom vykurovacej sezóny, kedy sa o problém zaujíma najviac ľudí.

 

Málokto si zavolá odborníka na odvzdušnenie radiátora. Neprídete o klienta. Pomôžete mu.

5. Pracujete s dátami? Prezentujte ich

Technické odbory často pracujú s dátami, štatistikami či grafmi. Vymyslite spôsob, ako ich atraktívne prezentovať. Spracujte údaje do infografiky. Vizuálnu prezentáciu štatistík si ľudia ľahšie zapamätajú, keď nájdete súvis medzi dátami a vytvoríte príbeh.

 

Štatistický prehľad môže mať aj inú formu. Práca odťahovej služby nie je dvakrát lákavá. Ale čo taký mesačný sumár zásahov s krátkym opisom a fotkami z terénu? Aj obsah televíznych správ naznačuje, že ľudí fascinuje pohľad na pokrivené plechy.

6. Aj prípadová štúdia je vhodný formát

Štruktúru prípadovej štúdie tvorí problém, riešenie a výsledok.

 

Podrobne sa venujte prvej časti. Nech čitateľ vie, prečo bol pre vás problém výzvou. Potom ľahšie pochopí navrhnuté riešenie a aplikuje ho pri vlastnom probléme.

 

Prezentujte také riešenie, ktoré si čitateľ osvojí a reálne sa zbaví ťažkostí.

7. Oslovte odborníka na rozhovor

Rozhovor s expertom nemusíte publikovať v textovej podobe. Podcast alebo video pôsobia autentickejšie.

 

Otázky do rozhovoru usporiadajte v logickom poradí. Začnite jednoduchými a postupujte k náročnejším.

 

Nájdite odborníka, ktorý rozpráva pútavo aj o priemyselných ventilátoroch. A to s množstvom praktických rád a osobných skúseností. Vyhnite sa expertom, ktorí sú síce v odvetví ako doma, ale uvažujú o ňom len z odborného hľadiska. Nikto im nebude rozumieť.

8. Uvažujte zo širšieho pohľadu

Neopisujte v článkoch nudné technické parametre a funkcie, ktorými produkty vynikajú. Zasaďte produkt alebo službu do širšieho kontextu. Do bežného života zákazníka.

 

Nadviažte na každodenné činnosti, príbuzné riešenia a podobné témy. Príkladom je blog o kvetinárstve. Napíšte o kvetoch, ktoré sa dajú jesť a prepojíte ho s gastronómiou. Dvojitý zásah pre ženy, ktoré milujú kvety aj varenie.

Záver

Aj keď sa váš obsah v týchto odboroch zrejme nestane virálnym, oplatí sa na ňom pracovať. Ak sa do jeho tvorby bojí pustiť konkurencia, využite to. Ste na rovnakej štartovej čiare. Nemusíte dobiehať náskok.

 

Obsah môžete úspešne tvoriť a propagovať aj v menej zaujímavých odvetviach. Stačí len myslieť za hranice firmy. Za hranice služieb a produktov. A za hranice vášho odboru.

Užitočný článok? Nenechajte si ujsť ďalšie

Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.

Raz mesačne.

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.

Podobné články

Referencie

Začiatkom roka 2019 sme sa rozhodli, že potrebujeme zmenu a skúsime reklamu v Googli, ktorá bola pre nás veľkou neznámou. Výsledky spolupráce s Klucove-slova.sk zhrniem do jedného slova: TOP. Podnikanie sme rozbehli v iných číslach. Počet objednávok nám narástol o 70 % a spolupráca je pre nás veľkým prínosom. Ceníme si aj rýchle reakcie na naše požiadavky, profesionálny prístup, spoľahlivosť a dobre mienené rady.

Oplotenienakluc.sk, PPC reklama

Náš web si žiadal dizajnovú aj obsahovú úpravu a Klucove-slova.sk sme oslovili s požiadavkou na nové, pútavejšie texty. Dodané texty sa nám páčili a splnili svoj účel aj z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače, keď v SEO teste dosiahli 91 %.

Ceremony.sk, SEO copywriting

Klucove-slova.sk sú pre mňa skutočným spojencom v podnikaní. Spolupracujem s nimi už viac ako 3 roky. Som nesmierne spokojný s ich prácou, skúsenosťami a pohotovými reakciami. Odporúčam každému, kto má záujem o detailné nastavenie a profesionálnu správu PPC kampaní. Venuje sa mi ochotný odborník, ktorého rady som využil aj pri iných firemných aktivitách.

Superstahovanie.sk, PPC reklama

Najnovšie články

Prehliadaním webu súhlasíte s používaním cookies, vďaka ktorým vám ponúkame vyšší používateľský komfort. Viac informácií.