Stop. Nerobte už týchto 9 chýb pri písaní nadpisu

SEO copywriting | Martin Sobek | 30. 10. 2018

chyby pri písaní nadpisu

Ako veľmi záleží na dobrom nadpise? Priláka čitateľov, odlíši vás od konkurencie, zvýši CTR a návštevnosť stránky. Nemá zmysel vytrápiť sa s obsahom, napísať parádny článok a potom zbúchať nadpis za dve minúty. Zbavte sa zlozvykov pri jeho tvorbe.

Hodnotný článok potrebujete zaklincovať lákavým nadpisom. Rozhodne o tom, či používateľ otvorí článok a začne ho čítať. Štatistika je neúprosná. Urobia tak len dvaja z desiatich. Zvyšok si prečíta titulok a bez záujmu hľadá inde.

 

nadpis štatistika

Čitateľ uvidí nadpis ako prvú časť článku. Ešte netuší, čo obsahuje celý článok. Môžete ho buď zaujať, alebo unudiť. Nadpis slúži na to, aby ste čitateľa presvedčili, že sa oplatí čítať ďalej.

 

Aký má byť nadpis?

 
  • krátky (ideálne ho tvorí 6 slov, ale nie je to pravidlo)
  • jedinečný
  • výstižný
  • ľahko sa pamätá
  • odpovedá na to, čo sa chce používateľ dozvedieť
 

Týchto 9 častých chýb nesúvisí len s nadpismi článkov na blogu. Atraktívne titulky potrebujete aj v popise služieb, e-mailoch, videách či príspevkoch na sociálnych sieťach.

1. Žiadny benefit

Čitateľ sa pýta: Čo sa tu dozviem? Čo mi prinesie tento článok? Ak nedostane odpoveď, nadpis ho nepresvedčí. Titulok bez benefitu mu neodpovie na tieto otázky.

 

Pošlite signál, že sa oplatí investovať čas do čítania. Vypichnite najvýznamnejší prínos pre čitateľa.

 

benefit v nadpise

2. Málo konkrétny

Všeobecné tvrdenia a nepodložené informácie budia nedôveru. Môžete použiť slová ako tento, tieto, toto je, tu je, aby ste odkazovali na konkrétny obsah.

 

Pomôže aj formát číselného zoznamu. Čísla lákajú pozornosť, pretože sa líšia od písmen a narúšajú jednotvárnosť textu. Číslovaný zoznam je najobľúbenejší typ nadpisu a čitateľovi hneď naznačí, koľko sa toho dozvie. Ak je to možné, použite presné čísla a presné percentá.

 

presné čísla v nadpise

3. Príliš zložitý

V nadpise nemôžete prezradiť veľa, aby malo zmysel čítať zvyšok textu. Stačí navnadiť. Nemusíte vyrozprávať celý príbeh.

 

Dlhý nadpis, ktorý prezrádza priveľa, je komplikovaný. Radšej stavte na jednoduchosť, ktorá je základom efektívnej komunikácie s čitateľom. Použite známy jazyk a vyhnite sa zbytočným slovám, bez ktorých má titulok rovnaký význam.

4. Nebudí zvedavosť

Pridajte do nadpisu niečo extra, čo prebudí čitateľovu predstavivosť a zvedavosť. Musí túžiť po odpovediach. Zapojte čísla, slovesá a otázky. Povzbuďte ho, aby zistil, aký benefit získa prečítaním článku.

 

Čo budí zvedavosť?

 
  • návody
  • riešenia problému
  • odpovede na čitateľove otázky
 

zvedavosť v nadpise

5. Neoriginálny

Ako napísať skvelý nadpis? Cení sa originalita. Prečítajte si titulky článkov na rovnakú tému a skúste sa odlíšiť. Vymyslite pútavejší.

6. Bez kľúčového slova

Do nadpisu primiešajte aj trošku SEO. Hlavný nadpis článku označte ako H1. A použite v ňom kľúčové slovo. Prirodzene, nie nasilu.

 

Čitateľom aj vyhľadávačom tým dáte jasne najavo, o čom je váš článok a čo od neho môžu očakávať. Ideálne je, keď titulok nadväzuje na hľadaný výraz. Používateľ si rýchlejšie všimne, že ponúkate presne to, čo hľadá.

7. Žiadna urgencia

V ideálnom svete si čitateľ ihneď túži prečítať váš článok. Ale v realite si čítanie často odloží na neskôr a možno sa k nemu už nevráti. Apelujte naňho, aby konal okamžite.

 

Skúste prepísať nadpis na naliehavejší. Ale bez toho, aby ste preháňali. Základ je písať o informáciách, ktoré vaši čitatelia naozaj potrebujú. Inak urgovanie nepomôže.

 

urgencia v nadpise

8. Výkričníky za každú cenu

To boli časy, keď výkričníky fungovali. Dnes už nie sú v móde. A urgovať sa dá aj bez nich.

 

Výkričníky vôbec nezdôraznia nadpis tak, ako si myslíte. Čitateľa skôr odradia. Bude si myslieť, že naňho kričíte a nasilu ho presviedčate.

9. Clickbait

Čitateľ sa v článku musí dozvedieť to, čo mu sľúbi nadpis. Inak sa cíti podvedený. Raz ho oklamete a už sa k vám nikdy nevráti.

 

V diskusiách na sociálnych sieťach môžete občas natrafiť na rozhorčených používateľov, ktorí sa takto cítia oklamaní a dávajú to patrične najavo. Od titulku si sľubovali viac, ako nakoniec dostali v článku. A to sa vám nesmie stať.

 

Slovenský futbalový portál nedávno publikoval článok s nadpisom „Eden Hazard končí...“ Jeden z najlepších futbalistov sveta však nekončí kariéru, ale zrieka sa svojej typickej gólovej oslavy. Čo myslíte, že sa strhlo v komentároch pod príspevkom?

 

Môžete vytvoriť senzačnejšie nadpisy. Môžete sa inšpirovať aj bulvárom. Ale len do tej miery, aby čitatelia dostali to, na čo ste ich nalákali.

Záver

Vytvoriť atraktívny nadpis a vyhnúť sa týmto chybám nie je vôbec jednoduché. Buďte konkrétni, ponúknite čitateľovi benefit a nič nekomplikujte.

 

Nadpisom motivujte čitateľa, aby sa na váš článok tešil a bol zvedavý. Apelujte, aby si ho prečítal čo najskôr. Ale bez nátlaku a zbytočných výkričníkov. Zapojte kľúčové slovo a odlíšte sa od konkurencie.

 

Ak chcete zaujať senzačnejším titulkom, neprežeňte to. Čitateľ sa musí dozvedieť, čo mu sľúbite. Všímajte si skôr vzorce a princípy, ktoré autori bulvárnych článkov využívajú v nadpisoch.

Najnovšia aktualizácia článku: 4. november 2019

Užitočný článok? Nenechajte si ujsť ďalšie

Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.

Raz mesačne.

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.

Podobné články

Referencie

Začiatkom roka 2019 sme sa rozhodli, že potrebujeme zmenu a skúsime reklamu v Googli, ktorá bola pre nás veľkou neznámou. Výsledky spolupráce s Klucove-slova.sk zhrniem do jedného slova: TOP. Podnikanie sme rozbehli v iných číslach. Počet objednávok nám narástol o 70 % a spolupráca je pre nás veľkým prínosom. Ceníme si aj rýchle reakcie na naše požiadavky, profesionálny prístup, spoľahlivosť a dobre mienené rady.

Mzl.sk, PPC reklama

Náš web si žiadal dizajnovú aj obsahovú úpravu a Klucove-slova.sk sme oslovili s požiadavkou na nové, pútavejšie texty. Dodané texty sa nám páčili a splnili svoj účel aj z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače, keď v SEO teste dosiahli 91 %.

Ceremony.sk, SEO copywriting

Klucove-slova.sk sú pre mňa skutočným spojencom v podnikaní. Spolupracujem s nimi už viac ako 3 roky. Som nesmierne spokojný s ich prácou, skúsenosťami a pohotovými reakciami. Odporúčam každému, kto má záujem o detailné nastavenie a profesionálnu správu PPC kampaní. Venuje sa mi ochotný odborník, ktorého rady som využil aj pri iných firemných aktivitách.

Superstahovanie.sk, PPC reklama

Najnovšie články

Prehliadaním webu súhlasíte s používaním cookies, vďaka ktorým vám ponúkame vyšší používateľský komfort. Viac informácií.