9 vlastností užitočného popisu produktu

SEO copywriting | Martin Sobek | 10. 7. 2017

kvalitný popis produktu

Bez popisu produktu získate zákazníka len ťažko. Odíde ku konkurencii a nakúpi u nej. Ako tomu predísť? Napíšte originálne a užitočné popisy, po ktorých vaši zákazníci túžia. A benefitmi ich motivujte k nákupu.

Rád nakupujem oblečenie online. Asi preto, že nerád chodím po nákupných centrách. Z domu je to pohodlnejšie.

 

Naposledy som hľadal tričko. Mal som jasnú predstavu o značke a farbe. Už len nájsť pekný kúsok z najnovšej letnej kolekcie a trafiť správnu veľkosť.

 

Ale ako som si už zvykol, popisy produktov ma riadne vytrápili. Boli nekompletné. Tu chýbal údaj o gramáži, tam som nenašiel tabuľku rozmerov. Informácie som dával dokopy ako skladačku.

 

Nakoniec mi všetky užitočné detaily poskytol jeden český e-shop. Odmenil som ho objednávkou.

 

Najväčšia chyba je nemať popisy vôbec. Aj keď je toho plný internet, e-shopy si stále nedajú povedať. Ak predávate kvalitné produkty, časová alebo finančná investícia do obsahu sa vám vráti.

 

Čo však vyplýva z mojej skúsenosti? Keď už popisy produktov začnete písať, zamerajte sa na ich komplexnosť. Uveďte všetky informácie, ktoré váš zákazník túži poznať.

 

A dajte si záležať na zobrazení v mobile. Aj keď tento článok nie je o použiteľnosti produktovej stránky, texty v e-shopoch sú často malé, zle zalomené alebo inak nečitateľné. A to uberá na ich hodnote.

 

responzívny dizajn

 

Ako vyzerá kvalitný popis produktu?

1. Je originálny

Originálne popisy produktov sú také, ktoré zákazníci nájdu len u vás. Prečo ich potrebujete?

 
  • poskytnete unikátne informácie o produktoch
  • nakŕmite vyhľadávače obsahom
  • vyhnete sa penalizácii od Googlu
 

Duplicitný obsah je z hľadiska SEO to najhoršie, čo môže obsahovať váš e-shop. Preto vytvorte unikátne popisy produktov.

 

Čiastočne duplicitný obsah môžete na svoj web priniesť aj nevedomky. Odsledujte si popisy konkurencie, aby ste náhodou nenapísali to isté.

2. Neprebrali ste ho od dodávateľa

Nekopírujte texty od dodávateľov. Aj keď vám pošlú návody, príručky, či dokonca hotové popisy, nahraďte ich vlastnými. Prečo?

 
  • nehodia sa na online použitie (nižšia čitateľnosť, odborné výrazy)
  • často nie sú optimalizované pre vyhľadávače
  • môžu ich použiť aj ostatní
 

Hlavne tretí dôvod je pre vás zásadný. Opäť súvisí s duplicitným obsahom. Dodávatelia posielajú tie isté materiály všetkým odberateľom. Ako by to vyzeralo, keby boli aj popisy v e-shopoch rovnaké?

 

Textom od dodávateľa sa pokojne inšpirujte. Ale upravte ho podľa svojej cieľovej skupiny a SEO.

3. Neopakuje sa v rámci e-shopu

A do tretice duplicitný obsah. Je neprijateľný aj v rámci e-shopu.

 

Čo v prípade, že máte veľa podobných produktov, ktoré sa líšia len maličkosťami? Upravte ich aspoň čiastočne. Je to práca navyše, ale Google ju ocení.

 

Výborným free nástrojom na kontrolu interného duplicitného obsahu je Siteliner. Označí textovú zhodu na každej podstránke.

 

Siteliner - analýza duplicitného obsahu

4. Napísali ste ho pre ľudí

Píšte pre svoju cieľovú skupinu. Texty zbytočne nepredlžujte, ale spomeňte všetky užitočné fakty. Dajte zákazníkovi toľko informácií, aby ich nemusel hľadať na konkurenčnom webe.

 

Zvoľte atraktívny komunikačný tón podľa toho, komu sa prihovárate. Píšte zrozumiteľne a bez gramatických chýb. Pri mnohých produktoch láka používať odborné výrazy. Vyhnite sa im. Alebo ich v texte jasne vysvetlite.

 

Hľadajte rovnováhu medzi stručným a detailným popisom. Zistite, čo platí pre vašu cieľovú skupinu. Ak máte dlhšie popisy, rozdeľte ich do krátkych odsekov s podnadpismi. Dbajte na čitateľnosť. Formátujte text, zvýraznite jeho dôležité časti a píšte v konverzačnom tóne.

 

Ako postupovať pri tvorbe hodnotného produktového popisu? Využite princíp obrátenej pyramídy. Najvýznamnejšie informácie uveďte na začiatku. Tie menej podstatné rozpíšte neskôr.

 

princíp obrátenej pyramídy

5. Opisuje použitie produktu

Princíp obrátenej pyramídy spočíva v tom, že na úvod zodpoviete 5 základných otázok.

 
  • KTO používa produkt? Opíšte, pre koho sa hodí. Zákazník musí vedieť, či je produkt správnou voľbou práve preňho.
 
  • ČO je to za produkt? Zamerajte sa na parametre, podľa ktorých sa ľudia rozhodujú pri kúpe. Uveďte farbu, veľkosť, rozmery, materiál či zloženie. Technické parametre sú príliš nudné. Preto ich vyčleňte do samostatnej tabuľky.
 
  • KEDY ho použije? Určite viete, či je produkt vhodný na pravidelné alebo jednorazové použitie. Spomeňte životnosť, záruku, výdrž, dávkovanie či presný dátum spotreby.
 
  • KDE ho použije? Neostaňte len pri kontraste interiér/exteriér. Navrhnite konkrétne miesta, na ktorých sa produkt zvykne používať.
 
  • PREČO by ho mal používať? Na rad prišli benefity. Opíšte prínos produktu. V čom vyniká oproti konkurencii? Ako zlepší život alebo vyrieši problém? Neargumentujte cenou. Presvedčíte ňou len zriedka.
 

obrátená pyramída - 5 základných otázok

6. Zdôrazňuje benefity

Sústreďte sa na poslednú otázku – PREČO.

 

Texty v e-shopoch väčšinou ospevujú vlastnosti produktov. Ale nevysvetlia, ako ľuďom pomôžu. Zamerajte sa na úžitok, ktorý zákazník získa. Cieľte na jeho problém alebo potrebu. Produkt prezentujte ako riešenie. Ak ním naozaj je.

 

Ušetrí zákazníkovi peniaze? Napíšte, akú sumu za aký čas. Alebo mu prinesie kopec zábavy? Opíšte, koľko radosti si s ním užije.

 

Čo vás zaujme viac?

 
  • Mobil je vodotesný a má kvalitnú prednú kameru (8 Mpx).
  • S týmto mobilom odfotíte parádne selfies. Dokonca aj meter pod vodou.
 

Dôrazom na výhody sa odlíšite od konkurencie. Atraktívnymi benefitmi motivujete zákazníka k nákupu.

 

Vaším cieľom je získať dlhodobého klienta, ktorý sa k vám vráti. Výhody produktu si preto nevymýšľajte. Ani ich neprikrášľujte. Zákazníka oklamete vždy len raz. Ak nedostane to, čo ste mu sľúbili, stratíte ho. A ako bonus vám napíše negatívnu recenziu.

7. Je optimalizovaný pre vyhľadávače

Z hľadiska SEO je dôležitá spomínaná originalita textov. Ale aj ich optimalizácia. Správny popis produktu vychádza z analýzy kľúčových slov.

 

Vďaka popisom podľa SEO získate viac prirodzených návštev. To znamená menej investícií do reklamy.

 

Okrem samotného textu optimalizujte aj tieto prvky:

 
 

Pre každý produkt napíšte originálne meta titulky a meta popisy. Všimol som si, že hlavne meta titulky často nesprávne vyjadrujú obsah podstránky. Meta popisy a alternatívne popisy obrázkov zas v e-shopoch úplne chýbajú.

 

chybný meta titulok

 

Texty musia pôsobiť prirodzene. Ľudia by si nemali všimnúť, že ste ich optimalizovali. Vyhľadávače áno.

8. Dopĺňa ho skvelý vizuál

Najväčší hendikep online zákazníkov je, že si produkt nemôžu vyskúšať ani ohmatať. Okrem detailného popisu je vizuál jediná cesta, ako to zmierniť.

 

Popisy produktov doplňte profesionálnymi fotkami. Tie z fotobanky nie sú vhodné. Môže ich použiť každý. A väčšinou ani nezobrazujú konkrétny produkt z vašej ponuky.

 

Nechcete investovať do produktového fotografa? Možno vám postačí aj mobil. Len sa snažte, aby bol výsledok čo najkvalitnejší. Aby zákazníkovi naozaj priblížil hodnotu produktu. Na webe nájdete kopec návodov, ako odfotiť fakt dobré produktové fotky.

 

Pripojím svoju skúsenosť z posledného online nákupu. Oblečenie v e-shopoch často predvádza model. Takéto fotky doplňte vhodným textom:

 
  • Model má 185 cm a nosí veľkosť L.
 

Keď som si kupoval tričko, tento popis mi pomohol. Som rovnako vysoký a hneď som si lepšie predstavil, ako na mne bude vyzerať.

 

popis fotky s modelom

 

Namiesto fotiek môžete využiť aj videorecenziu, produktové či inštruktážne video. Ukážte zákazníkom, ako sa s produktom správne pracuje.

9. Vyniká CTA tlačidlom

Predstavte si, že ste v kamennom obchode a zapáči sa vám tovar. Aj by ste si niečo kúpili, ale neviete nájsť pokladňu. Takú predajňu rýchlo opustíte. Na webe to funguje rovnako.

 

CTA nie je priamou súčasťou popisu. Ale bez lákavého CTA prvku ste kvalitný popis vytvorili zbytočne.

 

CTA tlačidlo musí ihneď upútať pozornosť návštevníka stránky. Odlíšte ho farbou, veľkosťou či tvarom. Ktorá farba je najlepšia? V prvom rade si dajte záležať, aby používateľa zaujal samotný produkt. Nekúpi si ho len preto, že sa mu páči to zelené tlačidlo. Farby slúžia na povzbudenie k akcii. Nevytvárajú túžbu.

 

Ale kombinácia kvalitného produktu, užitočného popisu a ideálneho CTA tlačidla vás privedie k úspechu. Zákazníci budú spokojní a vy predáte viac.

SUMÁR: Aké vlastnosti má kvalitný popis produktu?

  • originalita bez duplicitného obsahu
  • vlastný text (nie od dodávateľa)
  • všetky užitočné informácie
  • opis použitia
  • dôraz na benefity
  • SEO
  • vhodné fotky alebo videá
  • výrazné CTA tlačidlo
 

Najnovšia aktualizácia článku: 30. júl 2022

Ostaňme v kontakte

Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.

Raz mesačne.

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.

Podobné články

Referencie

Začiatkom roka 2019 sme sa rozhodli, že potrebujeme zmenu a skúsime reklamu v Googli, ktorá bola pre nás veľkou neznámou. Výsledky spolupráce s Klucove-slova.sk zhrniem do jedného slova: TOP. Podnikanie sme rozbehli v iných číslach. Počet objednávok nám narástol o 70 % a spolupráca je pre nás veľkým prínosom. Ceníme si aj rýchle reakcie na naše požiadavky, profesionálny prístup, spoľahlivosť a dobre mienené rady.

Oplotenienakluc.sk, PPC reklama

Náš web si žiadal dizajnovú aj obsahovú úpravu a Klucove-slova.sk sme oslovili s požiadavkou na nové, pútavejšie texty. Dodané texty sa nám páčili a splnili svoj účel aj z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače, keď v SEO teste dosiahli 91 %.

Ceremony.sk, SEO copywriting

Môžem potvrdiť, že firma Klucove-slova.sk nám vylepšila štatistiky nad očakávanie. Efektívne rozdeľuje a spravuje financie na Google reklamu. Oceňujem ochotnú komunikáciu a rýchle reakcie na potrebné zmeny v účte. Veľmi ma teší aj taká pridaná hodnota, akou sú rady na vylepšenie webových stránok. Môžem len odporučiť.

Markizy.sk, PPC reklama

Najnovšie články