Meta tagy a ich vplyv na SEO včera a dnes

SEO copywriting | Martin Sobek | 30. 4. 2018

meta tagy a ich vplyv na SEO

Meta tagy v priebehu rokov stratili časť svojho významu a sily. Stále sú prospešné pre on-page SEO, ale treba s nimi vedieť pracovať. Ako ich využijete?

Meta značky (tagy) sú zvyčajne útržky textov, ktoré opisujú obsah. Pomáhajú vyhľadávačom pochopiť, o čom je daná stránka. Zároveň poskytujú informácie o stránke používateľom, ktorí ju našli vo výsledkoch vyhľadávania (SERP). Sú to metadáta: dáta o dátach na vašom webe.

 

Správne používanie meta tagov patrí k základom on-page SEO. Môžu pomôcť viditeľnosti vašej stránky v SERP.

 

Nenájdete ich priamo na stránke, ale v jej zdrojovom kóde. Zdrojový kód si v Chrome zobrazíte klávesovou skratkou Ctrl+U. Vo Firefoxe kliknite pravým tlačidlom a vyberte Zobraziť zdrojový kód stránky. Meta tagy zadávate buď priamo do tohto kódu, alebo v redakčnom systéme.

Meta tagy a kľúčové slová

Pre texty na webe aj samotné meta značky platí, že nie je vyslovene nutné, aby ste v nich sledovali výskyt kľúčových slov. Google vníma váš obsah komplexnejšie. Skúma skôr tému, o ktorej píšete. Hlavné kľúčové slovo v základom tvare v meta titulku vás automaticky neposunie na vyššiu pozíciu.

 

hľadaný výraz v Googli

Dôležitý je však aj pohľad používateľa. Ak v meta titulku či meta popise trafíte hľadaný výraz, máte väčšiu šancu, že sa dočkáte návštevy webu. Kľúčové slová v meta značkách tak priamo nerozhodujú o pozícii v Googli, stále však lákajú používateľov.

 

Google sa zdokonaľuje, SEO sa mení. Vyvíja sa aj dôležitosť jednotlivých meta značiek. V tomto krátkom zozname nájdete také, ktoré sa používajú najviac. Nemusíte poznať všetky, ktoré existujú. Niektoré nemajú prívlastok meta, ale súvisia so SEO a zobrazujú sa v zdrojovom kóde.

Meta titulok

Najdôležitejší zo všetkých meta tagov z hľadiska SEO. Google mu venuje najviac pozornosti. Meta title je jediná značka, ktorú vidíte aj mimo SERP. Slúži ako názov karty v prehliadači.

 

Meta titulok vplýva na mieru prekliknutia z výsledkov vyhľadávania. Funguje v nich ako nadpis podstránky. Aj podľa neho Google určí, o akej téme píšete. Preto by každá podstránka mala mať originálny meta titulok, ktorý ju vystihuje.

 

meta titulok v Googli

 

Ako som už spomenul, Google sa zlepšil v určovaní používateľského zámeru. V meta titulku už nutne nepotrebujete hlavné kľúčové slovo v základnom tvare, aby vyhľadávač spojil váš obsah s hľadaným výrazom. Stačí vám tematická relevancia.

 

Ak kľúčové slovo použijete, umiestnite ho čo najviac na začiatok titulku. Ale tak, aby pôsobilo prirodzene.

 

A čo rozsah? Odporúčam 55 – 65 znakov. Vtedy máte istotu, že ich Google zobrazí všetky. Rozsah si skontrolujte v nástroji, ktorý ponúka ukážku SERP. Napríklad vo WordPress plugine Yoast SEO. Alebo skúste Page Title Pixel Meter. Nemeria počet znakov, ale pixelov.

Meta popis

Meta popis (description) mal kedysi veľký význam a priamo vplýval na hodnotenie webu. Dnes má inú, ale stále dôležitú úlohu. Ovplyvňuje mieru prekliknutia, ktorá patrí k zásadným SEO faktorom.

 

Nadviažte ním na obsah stránky a meta titulok. Čím presvedčivejší meta popis napíšete, tým viac používateľov klikne na vašu stránku. Čo je jeho úlohou?

 
  • pútavo opísať obsah stránky
  • motivovať na kliknutie
 

Do meta popisu pridajte výzvu na akciu. Ideálne so zaujímavým benefitom, ktorému používateľ neodolá.

 

Rátajte však s tým, že Google niekedy nahradí váš popis textom priamo zo stránky. Závisí od toho, čo sa viac zhoduje s hľadaným výrazom. A čo viac prospeje používateľovi.

 

Kľúčové slovo v meta description nevplýva na pozíciu vo vyhľadávači. Ale keď ho používateľ hľadá, zobrazí sa hrubým písmom, čo pomôže zachytiť jeho pozornosť.

 

hrubé písmo v meta popise

 

Odporúčam maximálny rozsah 155 až 160 znakov.

Nadpisy H1 – H6

Týmito tagmi označte nadpisy a podnadpisy podľa logickej postupnosti. Hlavný nadpis je H1. Každé ďalšie číslo značí nižšiu úroveň. Tým vytvoríte hierarchiu a pomôžete vyhľadávačom určiť, ktoré časti obsahu sú dôležitejšie. A ktoré menej.

 

Keď text rozdelíte na odseky a pridáte podnadpisy, vytvoríte prehľadnejší obsah. Postupnosť nadpisov musí byť prirodzená pre čitateľa:

 
  • nadpis H1 opisuje, o čom je stránka,
  • podnadpisy H2 – H6 opisujú, o čom sú odseky.
 

Nadpis H1 sa nemusí presne zhodovať s meta titulkom, aj keď majú rovnakú funkciu. Mali by však na seba nadväzovať. Aby používateľ vedel, že sa z výsledkov vyhľadávania dostal na správnu stránku.

 

Kľúčové slová v nadpisoch a podnadpisoch použite, ak nevyzerajú umelo. Podnadpisy sú vhodným miestom na longtailové a príbuzné frázy.

 

Tu sa prejavuje jedna z výhod dlhšieho obsahu.  Čím dlhší obsah, tým viac podnadpisov. A tým viac hľadaných výrazov, pri ktorých Google zobrazí váš obsah.

 

Rozsah pri nadpisoch H1 – H6 nerozhoduje. Tieto značky sa nezobrazia nikde inde, len vo vašom obsahu. Napíšte ich podľa toho, aký rozsah vyhovuje vašim čitateľom.

 

podnadpisy v nástroji Browseo

Alternatívny popis obrázkov

Google nevie prečítať obrázky na webe. Nedokáže ich vidieť ľudským okom. Nevie, čo je na nich napísané. A napriek tomu ich správne zaradí vo svojom obrázkovom vyhľadávaní.

 

Ako to robí? Pomocou alternatívneho popisu obrázkov. Opíšete v ňom, čo vidíte na obrázku. Môžete pridať aj kľúčové slovo. Ale iba vtedy, keď s ním naozaj súvisí.

 

Ako vyzerá správny alternatívny popis? Stručne informuje o obsahu obrázka. A nie je dlhší ako jedna krátka veta.

 

zdrojový kód stránky s vyznačenými alternatívnymi popismi obrázkov

 

Alternatívne popisy sa vám zídu hlavne vtedy, keď tvoríte vlastné obrázky. Grafy, screenshoty, infografiky či fotky. Prezentujte ich vo výsledkoch vyhľadávania a zaistíte si viac návštevníkov.

Meta kľúčové slová

A na záver jeden prachom zapadnutý meta tag. Pred rokmi sa z neho dalo vyťažiť, ale dnes už nedáva zmysel.

 

Majitelia stránok zapĺňali túto značku všetkými možnými kľúčovými slovami. Niektoré súviseli so skutočným obsahom webu, niektoré vôbec. Týmto neférovým spôsobom sa snažili získať vyššiu návštevnosť. Meta kľúčové slová totiž často rozhodovali o pozícii vo vyhľadávači.

 

Google však na podvod prišiel a rázne ho zatrhol. Meta kľúčové slová už nie sú aktuálne. Nemajú žiadny vplyv na pozíciu v SERP. Dajú sa príliš ľahko zneužiť, a preto ich Google ignoruje. Nemusíte s nimi strácať čas.

Sumár: Ako meta tagy vplývajú na SEO?

  • Meta titulok je z pohľadu SEO najdôležitejší meta tag.
  • Meta popis motivuje používateľa, aby navštívil stránku a vplýva na mieru prekliknutia.
  • Čím viac podnadpisov H2 – H6, tým viac hľadaných výrazov, pri ktorých Google zobrazí váš obsah.
  • Vďaka alternatívnym popisom sa vaše obrázky dostanú do vyhľadávača.
  • Meta kľúčové slová nemusíte používať vôbec.

Najnovšia aktualizácia článku: 4. máj 2019

Užitočný článok? Nenechajte si ujsť ďalšie

Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.

Raz mesačne.

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.

Podobné články

Referencie

Začiatkom roka 2019 sme sa rozhodli, že potrebujeme zmenu a skúsime reklamu v Googli, ktorá bola pre nás veľkou neznámou. Výsledky spolupráce s Klucove-slova.sk zhrniem do jedného slova: TOP. Podnikanie sme rozbehli v iných číslach. Počet objednávok nám narástol o 70 % a spolupráca je pre nás veľkým prínosom. Ceníme si aj rýchle reakcie na naše požiadavky, profesionálny prístup, spoľahlivosť a dobre mienené rady.

Mzl.sk, PPC reklama

Náš web si žiadal dizajnovú aj obsahovú úpravu a Klucove-slova.sk sme oslovili s požiadavkou na nové, pútavejšie texty. Dodané texty sa nám páčili a splnili svoj účel aj z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače, keď v SEO teste dosiahli 91 %.

Ceremony.sk, SEO copywriting

Klucove-slova.sk sú pre mňa skutočným spojencom v podnikaní. Spolupracujem s nimi už viac ako 3 roky. Som nesmierne spokojný s ich prácou, skúsenosťami a pohotovými reakciami. Odporúčam každému, kto má záujem o detailné nastavenie a profesionálnu správu PPC kampaní. Venuje sa mi ochotný odborník, ktorého rady som využil aj pri iných firemných aktivitách.

Superstahovanie.sk, PPC reklama

Najnovšie články

Prehliadaním webu súhlasíte s používaním cookies, vďaka ktorým vám ponúkame vyšší používateľský komfort. Viac informácií.